Відмова у виплаті відшкодування



Підставами для відмови Вам (страхувальнику) у здійсненні страхових виплат або страхового відшкодування є наступне:
1) Ваші навмисні дії,спрямовані на настання страхового випадку. Виключенням є дії, пов'язані з виконанням громадянського чи службового обов'язку,в стані необхідної оборони (без перевищення її меж) або захисту майна, життя, здоров'я, честі, гідності та ділової репутації;
2) вчинення умисного злочину,що призвів до страхового випадку;
3) надання свідомо неправдивих відомостей про предмет договору страхування або про факт настання страхового випадку;
4) отримання Вами повного відшкодування збитків за майновим страхуванням від особи, винної у їх заподіянні;
5) несвоєчасне повідомлення про настання страхового випадку без поважних на це причин, або створення страховикові перешкод у визначенні обставин, характеру та розміру збитків.

Однак, це не повний перелік підстав для відмови у страховому відшкодуванні. Страхові компанії, відповідно до власного негативного досвіду, в договорі страхування завбачливо передбачають ще багато інших підстав для відмов. Тому будьте уважні, обов’язково досконало вивчайте всі пункти договору.
! У разі безпідставної відмови у страховій виплаті, Ви завжди можете вирішити справу в судовому порядку.

Рекомендації щодо дій в разі настання страхового випадку,відмови у виплаті страхового відшкодування, затягування виплати з боку Страховика
1. У разі настання страхової події, в першу чергу слід дотримуватися порядку вчинення тих дій, які визначені договором, як правило, перелік таких дій міститься в договорі страхування в розділі: «Порядок дій при настанні страхового випадку».

2. Письмово повідомити страховика про випадок, що стався у порядку та строки передбачені договором страхування.

3. Виконати інші умови договору страхування в частині повідомлення про страховий випадок інші структури. Це зокрема, можуть бути повідомлення органів МВС, МНС тощо. Слід пам’ятати, що зазначений обов’язок має виникати з договору,у разі відсутності його – таке повідомлення не вимагається.

4. За наявності у договорі обов’язку щодо повідомлення Асистуючої компанії (компанія яка працює за дорученням страховика та сприяє розслідуванню страхового випадку), повідомити її про випадок та виконати всі надані рекомендації (як правило, така умова міститься в договорах автотранспортного страхування, договорах страхування подорожуючих).

5. Надати повний перелік документів, що передбачений договором страхування або Законом. Такими документами можуть бути рішення компетентних органів, довідки, банківська документація, виписки, тощо. Перелік документів закріплюється Законом або договором.

6. Не перешкоджати страховику у проведенні розслідування страхового випадку та виконувати всі інші дії, що передбачені Законом або договором. Наприклад, надати транспортний засіб для огляду, з’явитися на проведення автотоварознавчого дослідження, утримання від вчинення певних дій. Слід пам’ятати, що перелік таких дій обмежується Законом, договором та правилами страхування.

Слід пам’ятати.
На копіях документів, які подаються до страхової компанії та до інших установ, повинна бути відмітка уповноваженої особи про отримання, із зазначенням дати отримання, підпису особи та її прізвища. У випадку, якщо документи направляються поштою, необхідно направити їх цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.
Не віддавайте оригінали документів, які підтверджують Ваші взаємовідносини зі страховою компанією.

7. У випадку відмови.
Пам’ятайте, що відмова у виплаті страхового відшкодування має оформлятися страховиком письмово у строки та порядок визначений договором. Якщо страховик з не відомих Вам причинам не направляє лист-відмову у виплаті страхового відшкодування, то можете звертатись до суду.

Одним із важелів впливу є направлення скарги до Держфінпослуг.  Суб’єктам спору слід також пам’ятати, що не є заходами досудового вирішення спорів у розумінні чинного законодавства України рішення, що приймаються контролюючими органами за результатами розгляду скарг, заяв чи інших документів, що направляються до компетентних органів, оскільки останні здійснюють лише контрольні функції. Крім того, що Законом України «Про страхування» передбачено, що спори між страхувальниками та страховиками вирішуються в судовому порядку.

8. Звернення до суду. Одним із найбільш гарантованих способів захисту є звернення з позовом до суду.

Страхувальникам слід пам’ятати, що порядок подачі позовів та судовий розгляд справ регулюється процесуальним кодексом, а тому всі дії, що вчиняються,мають йому відповідати. Наслідком не дотримання в цій частині вимог закону може стати наслідком повернення позовної заяви, залишення її без руху, відмови у позові тощо.

Звертаємо Вашу увагу,що судочинство в Україні ґрунтується на засадах змагальності та диспозитивності,отже, кожна обставина має бути доведена у встановленому законом порядку та підтверджена належними і допустимими доказами. В свою чергу,докази  оцінюються судом за внутрішнім переконанням з дотриманням вимог закону.

Пам’ятайте! Процес – це боротьба. На цій стадії, з метою найбільш повноцінного захисту своїх прав та законних інтересів,слід звернутись за правовою допомогою.

Позовна заява подається з додатками, перелік яких в кожному окремому випадку визначається окремо.

Кількість копій документів, що подаються до суду, має бути відповідний до кількості учасників процесу.

Такими документами можуть бути: страховий поліс, повідомлення про подію, копія постанови про адміністративне правопорушення, довідка ДАІ про ДТП, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, водійське посвідчення, талон про проходження техогляду, постанова про порушення кримінальної справи, довідка про факт звернення до органів МВС з приводу викрадення автотранспортного засобу,свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу,водійське посвідчення,талон про проходження техогляду,бухгалтерська документація тощо.

9. У випадку затягування страховиком виплати страхового відшкодування, слід пам’ятати, що Страховик обмежений строками встановленими договором та правилами страхування. Строк прийняття рішення страховиком не може перевищувати строків встановлених Договором, по закінченню якого страхувальник зобов’язаний прийняти рішення.

Якщо страховик не прийняв рішення по результату розгляду страхового випадку у встановлений договором строк, тоді є всі підстави до звернення до суду.
У разі відмови у виплаті страхового відшкодування по ОСАГО,ви можете звернутись зі скаргою до Моторно-транспортного страхового бюро України (МТСБУ).

Посилання на Законодавство
1. Конституція України
http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=254%EA%2F96%2D%E2%F0
2. Цивільний кодекс України
http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=435-15
3. Цивільний процесуальний кодекс України
http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1618-15
4. Закон України «Про страхування»
http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=85%2F96-%E2%F0
5. Закон України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів»
http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1961-15
6. Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»
http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1058-15
7.  Закон України «Про захист прав споживачів»
http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1023-12