среда, 29 июня 2016 г.

Діра у законі: клієнти безправні перед банками

Договір з банком поки що понад цивільних прав

У Нацбанк та в інші фінансові регулятори України щорічно надходить близько 76 тисяч скарг від споживачів фінпослуг. Однак, у профільних держвідомств немає повноважень на вирішення спорів між клієнтами і банками.

Про це агентству "РБК-Україна" повідомила глава напрямку захисту прав споживачів "Комплексної програми розвитку фінансового сектора України до 2020 року" експерт Юлія Вітка. Повноваження НБУ в вирішенні таких позовів обмежені до посередництва, причому тільки досудового. Регулятор розгляне скаргу клієнта банку, зв'яжеться з відповідним банком, отримає відповідь і перешле його споживачеві.

Якщо споживача не влаштує роз'яснення банку, НБУ порадить йому звернутися до суду і "вмиє руки".

Суд, навіть взявшись за справу, не зможе вплинути на банк-відповідач, так як в законодавстві України "відсутні склади порушень прав споживачів фінансових послуг". Це означає, що не ясно які санкції застосовувати до банків-порушників і хто їх повинен застосовувати, розповідає Юлія Вітка.

"У нас немає органів, в відповідальність яких входило б застосування заходів за порушення такого роду. В країнах Європи вони є, там до судів мало справ доходить", - пояснює эксперт.

У разі ж, якщо в Україні все ж таки приймуть Закон №2456-д "про захист прав споживачів фінансових послуг", штрафи за порушення цих прав на банки будуть уповноважені накладати НБУ, Нацкомісія з цінних паперів та Нацкомфінпослуг.

Крім того, у громадян України нарешті з'явиться можливість звернутися за юридичною допомогою до фінансового омбудсмену, який буде "свого роду аналогом суду", відзначає експерт.

Як відомо, 31 березня цього року народні депутати прийняли Закон №2456-д у першому читанні і за основу і тепер готують його до другого читання.

Якщо закон буде прийнятий, то цивільні права фізосіб-споживачів вперше в історії країни юридично "переважать" умови договорів про надання фінпослуг.

Відповідно до закону, у разі виникнення неоднозначного трактування прав і обов'язків сторін за договором за участю фізособи-споживача, вони будуть трактовані на користь споживача.

Так, наприклад, за не надання клієнту банку необхідної інформації про послугу, або зміна її умов без згоди споживача стане карним для Банків промислом.

На тлі таких обставин Верховна Рада готує Закон №2456-д до другого читання. Згідно з доповіддю заступника голови Комітету з питань фінполітики і банківської діяльності Руслана Демчака, Закон був доопрацьований. Серед іншого, з документа прибрали норми, вже врегульовані Цивільним кодексом, а також норми "про подачу позовів в інтересах невизначеного кола осіб"